سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله روانشناسی تربیتی کودکان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روانشناسی تربیتی کودکان در pdf دارای 119 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روانشناسی تربیتی کودکان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روانشناسی تربیتی کودکان در pdf

مقدمه

فصل اول: بهداشت روانى کودکان

کوشش براى تولد فرزندان سالم

توجه به سلامت جسمى و روحى مادر

پیشگیرى بهتر از درمان

درمان روحى با اعطاى شخصیت

بهداشت روانى کودکان

مهرورزى, مهم ترین ابزار تربیت

مفهوم دیگر بوسیدن

راز همبازى شدن با بچه ها

سلام به بچه ها

ترک تنبیه

فصل دوم: روانشناسی تربیت کودکان

روانشناسی تربیتی کودکان

نقش و تاثیر در زندگی

وظایف والدین در جنبه معنوی و روانی

پرورش دینی

آغاز تربیت دینی

کودک و عقائد  دینی

نحوه پاسخگویی والدین به سئوالات کودک

آموزش نبوت ،امامت و معاد به کودک

تربیت دینی کودک  گام به گام و بدون اجبار

پرورش اخلاقی کودکان

مفهوم اخلاق

آغاز پرورش اخلاقی

اهمیت  تربیت اخلاقی سالهای اول زندگی طفل

اهمیت پرورش اخلاقی

عادت های غلط

 تربیت اخلاقی

اهمیت نظم وانضباط در تربیت کودک

رابطه ی کودک با اشخاص و اشیا ء

رابطه والدین با کودک

روابط کودک با خواهران و برادران

رابطه ی کودک با دیگران

انواع شیوه های تربیت

روش تربیت قدرت مدارانه

روش تربیت آزاد گزارنده

روش تربیت متعادل

اصلاح معایب کودک

فصل سوم: رابطه ی کودک با وسایل و ابزار

رابطه ی کودک با وسایل و ابزار

1-  رادیو و تلویزیون و تاثیر آن در کودک

2-  کودک و تلفن

3-  کودک و کتاب

4-  کودک و اسباب بازی

اسباب بازی های دیجیتالی و ذهن خلاق کودکان

کنترل  بازیهای کامپیوتری کودکان

ساخت اسباب‌بازى توسط کودک

فواید ساختن اسباب‌بازی به‌وسیله خود کودک

دلیل خراب کردن اسباب‌بازی

روش‌های برخورد صحیح پدر و مادر در قبال شکستن اسباب‌بازی به‌وسیله کودک

دلایل جلوگیری پدران و مادران از بازی کودک

نقش عروسک در بهداشت روانی کودک

فصل چهارم:  علل پرخاشگری ، بد دهنی و عصبانیت در کودکان و راه های کنترل آن

تعاریف پرخاشگری

تغییرات رشدی

ثبات پرخاشگری

تفاوت های جنسیتی

الگوی خانواده و پرخاشگری

نحوه کنترل عصبانیت در کودکان

خصیصــــه های ذاتـــــــــی

مــــراحل رشـــد

جنسیــــت

زندگــــــی خانوادگــــــی

انواع پرخاشگری‌

پرخاشگری‌ خصمانه

پرخاشگری‌ وسیله‌ ای

علل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ در کودکان‌

درمان‌ پرخاشگری در کودکان

روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان

الگوهای پرخاشگری در کودکان

پیشگیری و درمان

کودکان و خشونت در تلویزیون

کودکان ناسزاگو

راه‌ حل ها

بد دهنی کودکان

منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روانشناسی تربیتی کودکان در pdf

مسائل آموزش و پرورش          محمد طاهر صعیوی

روان شناسی اجتماعی             مترجم دکتر شکر کن

روان شناسی تفاوتهای فردی        دکتر گنجی

روان شناسی تربیتی                 دکتر شریعت مداری

- مبانی تعلیم و تربیت اسلامی , ” محسن شکوهی “

-   تربیت کودک , محمد صفری ( زر افشان )

-  تربیت کودک از دیدگاه اسلام , ” رشید پور “

- خانواده و تربیت کودک , ص 228-

-  خانواده و تربیت کودک , ص 282-276

- غررالحکم , ص

- روانشناسی تربیتی

- اسلام و تربیت دختران

- وسایل الشیعه , ج 15 , ص

- مجمع الزواید , ج 8 , ص

ر.ک :روان شناسى رشد, دکتر حسن احدى, شکوه السادات بنى جمالى, ص 110 ـ 164

این دیدگاه فروید گرایان است. ر.ک :همان, ص 111

بحار الانوار, ج 16, ص 215

کتاب من لا یحضره الفقیه, ج 3, ح 4702

بحار الانوار, ج 23, ص ;114 وسائل الشیعه, ج 15, ص 126

لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجو الله و الیوم الاخر; (سوره احزاب, آیه 21)

بحار الانوار, ج 23, ص 114

مستدرک الوسائل, ج 2, ص 619

وسائل الشیعه, ج 14, ص 95

همان, ص 93

همان, ج 15, ص 128

المستطرف, ابشیهى, ج 2, ص ;218 به نقل مسئولیت تربیت, محمد دشتى, ص 41

. بحار الانوار, ج 77, ص ;115 ج 5, ص 9

فروع کافى, ج 5, ص ;332 به نقل فرهنگ تربیت فرزند در اسلام, محمود ارگانى, ص 16

فروع کافى, ج 5, ص 332

بحار الانوار, ج 103, ص 237

کافى, ج 6, ص 48, باب حق الاولاد ; وسائل الشیعه (30 جلدى), ج 21, ص 481

بحار الانوار, ج 4, ص 86

تحف العقول, ص 512

. السیره الحلبیه, ج 3, ص 48

. المحجه البیضإ, ج 3, ص ;336 به نقل رفتار پیامبر با کودکان و جوانان, ص 31

رفتار پیامبر با کودکان و جوانان, ص ;31 به نقل از شرف النبى, خرگوشى, ج 1, ص 115

مقدمه

مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقىپیرامون روان شناسى کودک به انجام رسانده است که به واقع, نتایج چشمگیرى از آنپژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسیارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به دیدهاطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس, فیلسوف وروان شناس سوئیسى, متوفاى 1980 م.), اسکینر, باندورا, کلارک هال, اریکسون وهاینزوانر, با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند. جمعى کودک رابزرگسالى کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضى او را کاملا متمایز بابزرگسال تعریف مى کنند. عده اى او را متمایل به بدى, و برخى او را پاک سرشت مىدانند

درباره تربیت, تغذیه, رشد, عادت ها و رفتارهاى کودک نیزنظریات متفاوت و متناقض بسیارى میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمى گاه درانتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتایج علمى که امروزیان بداندست یافته اند در سایه آزمایش هاى سالیان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد ازتجربیات گذشتگان است; با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدى به دست مىآید که گاهبه طور کامل, ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینهها و امکانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان, گفتارها و رفتارهایى مشاهده شده است که امروزیان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهمعمیقى از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده اى است که بشر از ارائه نمونهآن ناتوان باشد

کوشش براى تولد فرزندان سالم

برخلاف عقیده بسیارى از نظریه پردازان که تربیت کودک رااز شش ماهگى یا دو سالگى به بعد نتیجه بخش مى دانند, تعالیم رسول خدا(ص) زمانىپیشتر از این را در تربیت کودک موثر یاد مى کند. نوزاد بیشتر صفات خوب و بد را ازطریق ژن از پدر و مادر به ارث مى برد. بنابراین, تربیت او نه از دوران حمل که پیشاز ازدواج آغاز مى شود. دختر و پسرى که پیش از ازدواج به اصول اخلاقى و دینى پایبندنباشند بسیار دشوار مى توان امید داشت که فرزند آنان درستکار تربیت شود. البته سهممحیط تربیتى و عوامل و استثنائات روزگار را نادیده نمى انگاریم

اگر تربیت کودک از شش ماهگى یا دو سالگى آغاز مى شود, این دستور رسول اکرم(ص) چه مفهومى مى یابد که مى فرماید: هر کس صاحب فرزندى شد درگوش راست کودکش اذان و در گوش چپ او اقامه بگوید تا از شر شیطان در امان باشد. امیرمومنان على(ع) مى فرماید: زمانى که دو پسرم حسن و حسین[ (علیهماالسلام]( تولدیافتند, آن حضرت همین عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن ها سوره حمد وآیه الکرسى و آیه هاى سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند

اگر کودک دو ماهه استعداد تربیت و پذیرش ندارد ومشاهدات و شنیده هاى او در درونش تإثیر نمى نهد به چه سبب رسول خدا(ص) مى فرماید: هرگز مبادا که کودکى در گهواره نظاره گر رفتار زناشویى زن و مرد باشد.(9) اگر درچنین موقعیت صداى زن و مرد را بشنود به راه رستگارى[ و پاکى و خیر] قدم نمىنهد

به راستى, آیا سلامتى مادر در دوران حمل, تغذیه, ترس ونگرانى ها و نیز اعتیاد وى بر سلامتى روحى نوزاد اثر نمى گذارد؟! آنگاه چگونه مىتوان نوزاد ناسالم را درست تربیت کرد؟!

امام باقر(ع) مى فرماید: در عصر رسول خدا(ص) مردى ازانصار[ در مدینه] به آن حضرت شکایت کرد که: همسرم دختر عموى من است و خانواده واجداد ما همه سفید پوست هستیم و اینک او فرزندى به دنیا آورده که سیاه پوست و شبیهسیاهان حبشى است

رسول خدا(ص) اندکى تإمل کرد و سپس از زن توضیح خواست. زن به پاکى خود سوگند یاد کرد. پیامبر فرمود: بین هر انسان تا حضرت آدم(ع) 99 عرق (پیوند, ژن, ریشه) وجود دارد که در ساختمان فرزند فعالیت مى کنند; فرزند شبیه یکىاز آن ها مى شود.. . این نوزاد سیاه پوست شبیه یکى از اجداد دور شماست. کودک رابگیر که فرزند خود تو است

هنگامى که نوزاد رنگ پوست خود را به وسیله ژن از اجدادشبه ارث ببرد, آیا صفات خوب یا بد به همین وسیله از آنان به وى سرایت نمى کند؟!

آن حضرت در همین باره فرموده است: انظرفى اى شىء تضعولدک فان العرق دساس; خوب بنگر که نطفه خود را در چه جایگاهى جاى مى دهى. زیراریشه ها[ و ژن آدمى] به طور پنهان تإثیر گذار است[ .و از طریق آن, اخلاق اجداد بهفرزندان منتقل مى شود

نیز در جاى دیگر فرمود:الشقى شقى فى بطن امه و السعیدسعید فى بطن امه; بدبخت در شکم مادر بدبخت مى شود و سعادت مند در شکم مادرچنین مى شود

در روایتى دیگر آن حضرت به نقش برادر (دایى فرزندان) درتربیت فرزند اشاره مى کند و مى فرماید: اختاروا لنطفکم فان الخال احد الضجیعین;همسر[ شایسته] براى نطفه هاى خود انتخاب کنید. زیرا دایى یکى از دو ستون[ مهم تشکیلدهنده] نوزادتان است

و نیز فرموده است: از ازدواج با زنان زیبارویى که درخانواده بد پرورش یافته اند, بپرهیزید

. توجه به سلامت جسمى و روحى مادر

فرزندان ما ـ به ویژه دختران ـ بیشتر اوقات خود را درکنار مادر سپرى مى کنند و از تعلیمات او چیزها مىآموزند. بر این اساس, آنان کهدغدغه تربیت فرزند دارند نخست باید به تربیت همسر بپردازند. دختران و زنان نیزتإثیرپذیرتر از پسران و مردان اند. بنابراین در آستانه زندگى, مرد باید مهم ترینهمت خود را آموزش و تربیت همسرش قرار دهد. زمانى که مادر خانواده درست آموزش ببیندو تربیت شود, تربیت فرزندان او با سهولت انجام مى پذیرد. چنان که اگر مادر نکوهیدهخوى باشد, تربیت فرزند خیلى دشوار است. زیرا او اولین آموزگار کودک شماست

رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: ((ایاکم و تزویجالحمقإ, فان صحبتها بلإ و ولدها ضیاع;(16)از ازدواج با زنان کودن بپرهیزید کههمنشینى آن ها[ نوعى] بلا و فرزندشان تباه است((

پس از انتخاب همسر شایسته و توجه به آموزش و تربیت او, مهم ترین وظیفه, ایجاد محیط روانى سالم در خانه است. این نخستین ابزار هر طرحتربیتى موفق است. هر که دلسوز فرزند خود است پیش از هر کار باید بکوشد تا حد امکانفضاى خانه آکنده از آرامش و مهرورزى شود. تا زمانى که کودک شما خود را در چنینفضایى نبیند زمینه اى براى شکوفایى استعدادهاى خود نمى یابد و بیشتر توان او صرفمبارزه با ترس و اضطراب ها و مقابله با عوامل رنجآور زندگى مى گردد. هر چه محیطآنان صمیمى تر و درسآموزتر و روان ایشان مطمئن تر و بى هراس تر باشد, آموزش و تربیتآن ها هموارتر و آموختن هایشان از محیط بیشتر و پایدارتر است

حضرت محمد(ص) در این باره فرموده است: ((حق الولد علىوالده; ان یسفره امه.. .;(17(

حق فرزند بر پدر این است که[ پدر] مادر را احترامکند((

زمانى که فرزند, مادر را در نگاه پدر محترم ببیند, احساس امنیت و آرامش مى کنند

مادرى که در خانه از احترام پدر محروم باشد, نخواهدتوانست نقش مادرى خود را به درستى ایفا نماید

. پیشگیرى بهتر از درمان

اصل نامبرده در روان شناسى تربیتى جایگاهى ویژه دارد وکوشش مى شود تا پیش از پدید آمدن ناهنجارىهاى رفتارى, عوامل پدید آورنده آن شناسایىو پیشگیرى شود

از طرفى امروزه والدین از بسیارى از رفتارهاى فرزندانخود ناخشنودند و امید دارند که کسى از راه برسد و فرزندشان را به حقوق والدین آشناکند, حال آن که گاه کوتاهى خود والدین سبب بروز چنین مشکلى است. زیرا در تربیت وپرورش آنان سهل انگارى نموده اند. رسول خدا(ص) در همین باره فرموده است: ((رحم اللهمن اعان ولده على بره;(18) خداى رحمت کند کسى که فرزند خود را به نیک رفتارى کمککند((

از آن حضرت پرسیدند, چگونه؟ فرمود

1 آنچه کودک در توان داشته و انجام داده, از اوبپذیرند

2 آنچه انجام آن در توانش نیست, از او نخواهند

3 او را به گناه و طغیان وادار نسازند

4 به او دروغ نگویند. رفتار نابخردانه[ نسبت به وى ودر مقابل او] انجام ندهند

به واقع هر یک از ما دوست داریم فرزندانمان نسبت به ماچگونه رفتار کنند؟ با خود بیندیشیم که اگر ما خویشتن را براى نیل بدین منظور کمکنکنیم, دیگران چگونه و تا چه میزان خواهند توانست ما را در این هدف مدد رسانند! پسهمان بهتر که فهرست همه انتظاراتمان را نسبت به فرزندانمان یاد داشت کنیم و آن گاهبیندیشیم که براى موفقیت فرزند در این برنامه, خود ما چه وظایفى بر عهده داریم

چندى پیش, دوستى از فرزندانش سخت گله مند بود که آن هابیشتر اوقات روزانه یشان را به تماشاى تلویزیون مى گذرانند. به وى گفتم: کمى به جاىگله از آن ها خود را نکوهش کن. چون غیبت طولانى شما و همسرت از محیط خانه, سببدلتنگى آن ها را فراهم مىآورد. آن ها براى رفع این دلتنگى به تماشاى تلویزیون پناهمىآورند و زمانى که بدین روش عادت کردند, دیگر در وقت حضور شما نیز نمى توانند ازعادات خود دور شوند

. درمان روحى با اعطاى شخصیت

احساس ضعف شخصیت, نه فقط بزرگسالان را رنج مى دهد و بهناهنجارى رفتارى وا مى دارد, کودکان را نیز دچار مشکل مى کند. بعضى مى پندارند چونکودک پیکرى کوچک تر از بزرگسالان دارد, شخصیت خود را هم کوچک مى پندارد; حال آنکهچنین نیست و چه بسا بى توجهى به شخصیت کودکان زیانبارتر از بى توجهى به شخصیتبزرگسالان باشد. زیرا احساس ضعف شخصیت در کودکى سبب بروز رفتارهاى ناصواب و ویرانگردر بزرگسالى است. به همین سبب است که امام هادى(ع) فرموده است: از شر آن که خود راحقیر و بى مقدار بپندارد, در امان مباش.(19(

از رفتارهاى متداول حضرت رسول اکرم(ص) در مقابل فرزندشفاطمه(س) و نیز نوه هاى عزیزش امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام), احترام وصفنشدنى و برخاستن در مقابل آنان است. شیعه و سنى نقل نموده اند که آن جناب پیوسته باحضور دختر خردسالش, تمام قامت در برابرش مى ایستاد و احترامش مى کرد.(20(

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :